ANTONI HASKA | NAGRODA KRYTYKI PLASTYCZNEJ

(...) ANTONI HASKA - w uznaniu osiągnięć artystycznych oraz oryginalnych i nowatorskich koncepcji w dziedzinie przekazu plastycznego; TADEUSZ KANTOR - za oryginalne koncepcje artystyczne oraz wybitne wartości plastyczne Teatru Cricot 2" - tak brzmiało uzasadnienie wyboru laureatów nagrody za rok 1974. 

Antoni Haska znalazł się w towarzystwie najlepszych. Laureatami w poprzednich latach byli: Wanda Czełkowska, Jerzy Nowosielski, Jerzy Panek i Antoni Rząsa - za rok 1972, oraz  Jerzy Bereś, Tadeusz Brzozowski, Włodzimierz Kunz i Lucjan Mianowski - za rok 1973. Nagrodę ustanowiła Sekcja Krytyki i Informacji Plastycznej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Krakowie  - "pragnąc uhonorować najwybitniejsze osiągnięcia środowiska plastycznego Ziemi Krakowskiej" - dlatego też jedna nagroda przyypadała artyście z obszaru szeroko pojmowanej Ziemi Krakowskiej (Jan Głuszak - Tarnów, Antoni Rząsa - Zakopane).

W katalogu wspólnej wystawy laureatów (Galeria Pryzmat, maj 1975) Jerzy Madeyski, opisując twórczość Antoniego Haski wyróżnia kilka etapów w jego artystycznej drodze. Na wystawach grupy MARG Haska zasłynął "ulotnymi obrazami i grafikami o formach jakby gnanych niewidzialnym wichrem", które zaliczono wtedy do sztuki informel, ale w rzeczywistości były to według Madeyskiego przykłady "sztuki gestu". Kolejny etap to studia układów nerwowo-kinetycznych, pokazane w krakowskim BWA na wystawie "Igraszki heurystyczne". W trzecim etapie Haska "wzbogaca teren swojej eksploracji o determinanty naturalne, niejako losowe". Zaliczyć do nich można kulki barwne w oszklonych pudłach - pisze Madeyski, w których stopień zorganizowania układu wyznacza stosunek prawdopodobieństwa, "kulki te mogą przybrać najbardziej wydawałoby się - absurdalne układy."

W październiku 2024 roku prace Antoniego Haski można było oglądać w Galerii Pryzmat.