MUZEA

ANTONI HASKA w ZBIORACH ZACHĘTY

Prace Antoniego Haski są w zbiorach muzealnych i w kolekcjach prywatnych. Od lat 50. Haska był obecny w środowisku artystycznym, wystawiał w Krakowie (Wystawy Młodej Plastyki), w Zakopanem (Salony Marcowe), na wystawach ogólnopolskich (Wystawy Grafiki Artystycznej i Rysunku w Warszawie) i zagranicznych (w São Paulo w 1957, w Ljubljanie w 1959, w Tokyo w 1962). Praca na krakowskiej Akademii, najpierw na Wydziale Architektury Wnętrz a później Form Przemysłowych umożliwiła kontakty z podobnymi ośrodkami, dostęp do stypendiów i udział w zagranicznych sympozjach. 

Ryszard Otręba wspomina, że wzorem dla Studium Form Przemysłowych, przekształconego później w Wydział Form Przemysłowych była szkoła w Ulm (Hochschule für Gestaltung Ulm), która kontynuowała tradycje pierwszego i drugiego Bauhausu, Weimaru i Dessau. Do Ulm przyjeżdżali studenci z Japonii, państw Azjatyckich czy Ameryki. Andrzej Pawłowski - założyciel Studium i pierwszy dziekan Wydziału Form Przemysłowych został wybrany do Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Projektantów Form Przemysłowych, przez dwie kadencje pełnił funkcję wiceprezesa tej organizacji. Gdy w 1964 roku utworzono nowy wydział Antoni Haska objął Katedrę Barwy Przestrzeni Przemysłowej.    

W zbiorach Zachęty znajduje się praca zatytułowana "Abstrakcyjne programy barwne czasoprzestrzenne", w której artysta wykorzystuje - jak w wielu swoich realizacjach - elementy statyczne i dynamiczne. "Punkty nie służą kontemplacji estetycznej - są składnikami systemu: pobudzenie - przemieszczenie oka" - pisał Haska po otrzymaniu Nagrody Krytyki Plastycznej za rok 1974. "Abstrakcyjne programy" są połączeniem sztuki i nauki, nad czym Antoni Haska pracował przez cały okres swojej artystycznej działalności.