W OFERCIE
LWICA LUDWIKA PUGETA
Lwica jest jedną z wielu animalistycznych realizacji w dorobku rzeźbiarza. Puget uczęszczał do krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Jednocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim zapisał się na kursy z historii sztuki, filozofii i weterynarii. Naukę kontynuował w Paryżu, w pracowni rzeźbiarza – animalisty Emmanuela Frémieta oraz w Académie Colarossi.
Po powrocie do Krakowa wstąpił do pracowni rzeźby Konstantego Laszczki (semestr 1908/1909). Był jednak zdania, że żadna szkoła nie przygotowała go intelektualnie tak jak salon matki - Marii, w którym spotykali się artyści, pisarze, profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego i inni wybitni krakowianie.
Artysta często podróżował do Paryża, gdzie miał pracownię. Był mocno związany z Wielkopolską - w latach 20. mieszkał w Poznaniu, a letnie miesiące spędzał w majątku rodzinnym żony w Oporowie pod Lesznem. W połowie lat 30. osiadł w Krakowie przy Wolskiej 18 (dzisiejsza Piłsudskiego). Pod numerem 17 kamienicę i pracownię miała Olga Boznańska. Mieszkający w sąsiedztwie Puget doglądał majątku artystki, o czym świadczy obfita korespondencja. Ludwik Puget został aresztowany przez hitlerowców podczas tzw. łapanki w Domu Plastyków 16 kwietnia 1942 roku. Przez kilka dni wszyscy pojmani przebywali w areszcie, skąd jak wspominała Ewa Kierska rodzina chciała wykupić Ludwika. W tym celu sprzedano dom przy Wolskiej, a pozyskane pieniądze zostały zamienione na brylanty, które Jacek (również rzeźbiarz, syn Ludwika Pugeta) nosił w kieszeni. Wykupienie nie udało się. Ludwik Puget trafił do obozu w Auschwitz i został rozstrzelany 27 maja 1942 roku.
Lwica powstała około 1908 roku. Temat ten Puget powtórzył rzeźbiąc Lwa i lwicę (1913) oraz pośrednio w Panterze ogryzającej kość (1908). Gipsowa Lwica była eksponowana w Domu Plastyków w Krakowie w latach 30., fotografia z tej wystawy dostępna jest w zbiorach krakowskiego Archiwum Narodowego. Zainteresowania zoologiczne Ludwika Pugeta ujawniły się wcześnie - w gimnazjum wraz z kolegami założył "Klub zoologiczny" (wykonywali sekcje żab, malowali anatomiczne tablice, czytali Darwina i angielskich biologów). Artysta wspomina w swej autobiografii, że już w tym okresie zaczął tworzyć w wosku i że jedną z najbardziej udanych rzeźb, które wtedy wykonał był lampart. W okresie studiów połączył zainteresowanie sztuką i zoologią (Szkoła Sztuk Pięknych i weterynaria). W szkicownikach Pugeta wiele jest wizerunków zwierząt, w tym lwic, lwów, panter. Ostatnią rzeźbą, którą wykonał było przedstawienie psa (już w obozie w Auschwitz).
Powiększony odlew Lwicy Ludwika Pugeta znajduje się nieopodal wejścia do krakowskiego Ogrodu Zoologicznego.

W 2016 roku spuściznę Pugeta, przechowywaną przez spadkobierców zakupiło Muzeum Narodowe w Krakowie w ramach projektu "Kolekcje". Gipsowa rzeźba Lwicy pozostała w rękach prywatnych, choć brązowe odlewy z tego właśnie gipsu są w zbiorach MNK i w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Obiekty, które nabyło Muzeum były eksponowane w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni holu na II piętrze w Gmachu Głównym przy Alei 3 Maja tuż po zakupie w 2016 roku. Obecnie rzeźby i meble zaprojektowane przez Ludwika Pugeta można oglądać w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w MNK.
Rzeźba Lwicy, którą mamy w ofercie to sygnowany i numerowan odlew z gipsowej formy, pokazanej w latach 30. na wystawie w krakowskim Domu Plastyków. Gipsowa Lwica nadal pozostaje w rękach prywatnych.