PEJZAŻE SEMIOTYCZNE ANTONIEGO HASKI. 

25 kwietnia – 16 maja 2025
GALERIA DYLĄG
Wystawa w ramach KRAKERS Cracow Art Week 2025. 

W dojrzałej twórczości Haski widać fascynację z jednej strony cechami kinestetycznymi, z drugiej - semiotycznymi dzieła sztuki. Na prezentowanej wystawie przybliżamy te drugie. W centrum zainteresowań semiotyki jest znak. Aby mógł on funkcjonować musi być osadzony w zbudowanym podobnie do systemu językowego systemie znaków zwanych kodem. Odwołując się do historii sztuki czy szerzej – do historii kultury adresat nie zawsze rozumie kod nadawcy, szczególnie jeśli dzielą ich stulecia. Przykładem mogą być obrazy Leonarda da Vinci, w których badacze wciąż próbują odszyfrować kod użyty przez artystę czy malarstwo flamandzkie XVI i XVII wieku, gdzie każdy przedmiot, który widzimy na obrazie ma swój ukryty sens – kod. 

Antoni Haska stawia nas wyraźnie w sytuacji nadawca – adresat. Wskazują na to tytuły prezentowanych obrazów: cykl Alfabety, Pejzaże semiotyczne, Znaki izomorficzne, Struktury informacyjne. Zainteresowanie semiotyką zauważamy w jego twórczości od lat 70. W swoich eksperymentach semiotycznych nawiązuje do tekstów Ferdinanda de Saussure i Umberto Eco, szczególnie do Pejzażu semiotycznego, który w 1968 roku został przetłumaczony na język polski. Haska koduje swój przekaz na kilka sposobów. Używa kreski, gdzie znaczenie ma jej wielkość i kolor oraz kąt nachylenia. Stosuje przy tym różne techniki – tusz, kredkę, przenosi kod na formy graficzne. W niektórych pracach dosłownie zszywa poszczególne elementy, nadając dziełom dodatkowy podtekst - znaku zaszytego w obrazie.     

Krystyna Sztaba pisała w 1975 roku a więc w okresie, kiedy artysta zaczął interesować się semiotyką, że Haska należy do tych nielicznych artystów, w których doświadczeniach ma się ochotę jeszcze brać udział. Spróbujmy więc wejść w rolę adresata, którą przygotował dla nas Antoni Haska i odczytać pejzaże znaków w jego obrazach.   

Antoni Haska urodził się w 1920 roku w Mikołajkach (powiat Lubawa). W 1945 roku rozpoczął studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, po dwóch latach przeniósł się do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie ukończył Malarstwo. Od 1951 roku pracował jako asystent na ASP w Krakowie. Współtworzył Wydział Form Przemysłowych. W latach 1970-72 oraz 1973-75 był Dziekanem tego Wydziału. Zmarł w 2011 roku.